اجزای مکانیکی یخچال کمپرسور
کار کمپرسور ، ایجاد فشار و مکش جهت به حرکت در آوردن گاز در سیستم است. در داخل کمپرسور یک موتور الکتریکی تک فاز و یک مجموعه مکانیکی شامل سیستم سوپاپ و پیستون و
میللنگ قرار دارد. با رسیدن برق به موتور کمپرسور و به چرخش درآمدن روتور آن توسط میللنگ ، پیستون به حرکت در آمده و سوپاپهای مختلف باز و بسته می شوند. در نتیجه گاز به
گردش در میآید. کمپرسور تنها از طریق سرلوله به بیرون ارتباط دارد.
صرفنظر از لوله کور که جز در موارد تخلیه یا شارژ گاز مورد استفاده قرار نمیگیرد ، دو لوله دیگر از اهمیت بسزایی برخور دارند. حرکت پیستون داخل سیلندر کمپرسور مرتبا گاز را از لوله برگشت
مکیده و با فشار وارد لوله رفت میکند. به این ترتیب گاز سرما ساز مدام در حال حرکت است و عمل سرماسازی را انجام میدهد.
رادیاتور خنک کننده (کندانسور)
گاز سرد کننده وقتی در داخل کمپرسور تحت فشار قرار گیرد ، حرارت آن افزایش مییابد. حال اگر به طریقی این گرما سلب نشود و یا تعدیل نگردد ، عمل سرماسازی مختل میشود. از این رو
در یخچال ، گاز تحت فشار و گرم شده از کمپرسور وارد لولههای مارپیچ مانند که در تماس مستقیم هوا است (جای این لوله ها در یخچال های خانگی پشت کابینت اصلی یخچال است)
میشوند. دمای گاز در اثر ارتباط هوا کاهش یافته و عمل سرماسازی در سیستم به سهولت انجام میشود. به منظور حفاظت لولههای فلزی کندانسور در برخورد با اشیا و اجسام خارجی ،
مفتولی در اطراف کندانسور تعبیه میکنند.
فیلتر (درایر)
گاز پس از آنکه در داخل کمپرسور تحت فشار قرار گرفت ، به منظور کاستن از حرارتش راهی کندانسور میشود. از آنجا که ممکن است در عبور از این مسیر جرم هایی را نیز حمل کند و یا دارای
رطوبت باشد ، لازم است قبل از سرماسازی کاملا پاک و خشک شود. بنابراین پس از رادیاتور ، از فیلتر عبور میکند. فیلتر دارای دو لوله ارتباطی است.
یکی از لولهها سطح مقطع بزرگتری دارد که در واقع ورودی فیلتر است و به خروجی کندانسور وصل میشود. در ورودی فیلتر شبکههای توری ریزی برای گرفتن جرمهای زائد قرار گرفته است.
خروجی فیلتر که سطح مقطع کمتری دارد به لوله مویین متصل میشود ، تا گاز سرد کننده تحت فشار زیاد قرار گیرد. در این خروجی نیز شبکههای توری با سوراخهای بسیار ریز قرار گرفته
است. در فضای میانی فیلتر مواد شیمیایی به نام سیلیکات یا سیلیکاژل قرار دارد ، که خاصیت و کار آن جذب رطوبت گاز عبوری است.
لوله مویین (کاپیلاری تیوب)
لوله مویین ، لولهای با قطر بسیار کم است که به علت باریک بودن به این نام خواننده میشود و نقش مهمی در تولید سرما دارد. محل نصب لوله مویین بین خروجی فیلتر وورودی با اواپراتور
(یخ ساز) است. گاز سرد کننده که توسط کمپرسور تحت فشار قرار گرفته با عبور از مسیر کندانسور و فیلتر وارد لوله مویین میشود. در لوله مویین فشار محیط درون آن به حد قابل توجهی
افزایش مییابد. لذا گاز سرد کننده که تحت فشار زیاد به مایع تبدیل شده است ، با عبور از لوله مویین وقتی که وارد اپراتور میشود ، چون ناگهان با حجم زیادی مواجه میگردد ، تبدیل به گاز
شده و ایجاد سرما مینماید.
اواپراتور (محفظه یخ ساز)
اواپراتور در دستگاه های خنک کننده و در سیستم انواع یخساز صنعتی ، یکی از مهمترین و اصلی ترین قطعات است و وظیفه این قطعه جذب گرما از محیطی است که در آن تعبیه شده و
تبدیل آن به یخ را بر عهده دارد. نام دیگر اواپراتور تبخیر کننده است و تمامی سیستم های تبرید و خنک کننده دارای یک اواپراتور هستند.
ترموستات
رله راه انداز (رله استارت)
رله استارت با دریافت پیام بالا رفتن دما در محفظه یخچال که توسط ترموستات یخچال به آن می رسد ، راهاندازی و روشن شدن کمپرسور برای تامین سرمای داخل یخچال را انجام می دهد.
رله استارت این کار را با رساندن جریان برق به سیم پیچ راه انداز تسهیل می کند.